PULMOLOGIJA &
ALERGOLOGIJA

Pulmologija je grana interne medicine koja se bavi dijagnosticiranjem i liječenjem bolesti pluća i dišnog sustava kao što su upale (nosa, sinusa, ždrijela, bronha i pluća), astma, bronhitis te kronična obstruktivna bolest pluća (KOBP).

Pulmološki specijalistički pregled započinje razgovorom pacijenta i liječnika tijekom kojeg liječnik sakuplja sve neophodne informacije o pacijentu i obitelji (utvrđivanje sklonosti alergijskim bolestima), sadašnjoj bolesti i njenom tijeku (osobna anamneza), a zatim obavlja detaljan klinički pregled. Po završenom pregledu i dijagnostičkoj obradi dobit ćete dijagnozu bolesti, svu potrebnu terapiju, preporuke i termin za kontrolni pregled.

U slučaju medicinske indikacije i potrebe detaljnijeg ispitivanja plućne funkcije doktorica će predložiti spirometriju ili RTG pluća, a ukoliko se radi o smetnjama dišnog sustava izazvanim alergijskom rekacijom u ambulanti se mogu načiniti alergološka testiranja na inhalacijske alergene.

Spirometrija (riječ znači “mjerenje daha”) je najčešća metoda za mjerenje plućne funkcije. Koristi se za mjerenje plućnog volumena i kapaciteta pluća te brzine protoka zraka prilikom udaha i izdaha. Spirometrija je izuzetno vrijedna i nezamjenjiva metoda prilikom otkrivanja i procjene stanja osoba s astmom, alergijama, KOPBom.

Izvodi se na slijedeći način: pacijent maksimalno udahne zrak iz okoline, a zatim najbrže što može i do kraja izdahne zrak iz pluća u aparat. Pritom je važno pridržavati se liječničkih uputa za izvođenje pretrage jer je suradnja pacijenta i pravilna tehnika izvođenja nužna za pravilnu interpretaciju nalaza. Radi veće točnosti, testiranje se izvodi više puta za redom. Posebna priprema prije pretrage nije potrebna.

VODITELJ ORDINACIJE
prim.dr. Ljiljana V. Cupač, specijalist za plućne bolesti,
subspecijalist alergologije i kliničke imunologije
Doktorica sa 16-godišnjim iskustvom voditelja klinike za plućne bolesti u SKB Mostar, i kao naš višegodišnji suradnik.
Jedna od vodećih stručnjaka na polju pulmologije i alergologije u regiji.
ALERGIJE

ALERGIJA ILI PREHLADA

Alergija nastaje kao interakcija nasljednih i čimbenika okoliša, a alergijska reakcija nastaje zbog pretjeranog odgovora imunološkog sustava na uobičajene čimbenike iz okoliša. Tvari iz okoliša koje pokreću alergijsku rekaciju su brojne. Najčešće su grupirane prema načinu ulaska u organizam i organskom sustavu na kojem se javljaju simptomi.  Tako inhalacijski alergeni, kao što su grinje iz kućne prašine, životinjska dlaka, perje, pelud trava, stabala i korova, plijesni i slično, uzrokuju simptome na dišnom sustavu i bolesti kao što su alergijski rinitis i astma.

Alergološko testiranje – Kožni prick testovi

Kožni testovi se primjenjuju za potvrdu dijagnoze alergijske bolesti i određivanje preosjetljivosti na niz različitih antigena. Zbog jednostavnosti izvođenja i brzine dobivanja rezultata takav način testiranja je vrlo prikladan. U dijagnostici alergijskih reakcija na alergene iz zraka, kod pacijenata koji imaju simptome alergijskih bolesti kao što su alergijski rinitis i bronhijalna astma koriste se prick – kožni testovi na inhalacijske alergene (pelud trave, korova, trava i stabala, prašina, perje, dlake životinja, ambrozija, breza, lijeska, grinje, plijesan).