GENETIKA

INTOLERANCIJA LAKTOZE - SENZOR LAKTOZE

Imate li ikad osjećaj ogromnog kamena u trbuhu? Ili vas napuhuju plinovi i nikako da izađu iz vas? Podriguje vam se, osjećate se umorno i neispavano. Jedna od čestih uzroka tih problema je intolerancija laktoze.

ŠTO JE LAKTOZA? Laktoza je mliječni šećer koji probavlja u našem probavnom sustavu enzim laktaza. Enzim cijepa molekule mliječnog šećera što nama omogućuje korištenje pocijepanih molekula od strane našeg tijela kao izvor energije.

KAKO NEKI LJUDI NE MOGU PROBAVITI LAKTOZU? Neki ljudi imaju mutaciju u genu koji kodira enzim laktozu zbog koje laktoza nema snagu cijepanja mliječnog šećera. Tako uzet mliječni šećer nastavlja put probavnim sustavom.

ZAŠTO JE NEPROBAVLJENA LAKTOZA SMETNJA PROBAVI? Mliječni šećer kao takav nema nikakve izravne posljedice na daljini dio probavnog sustava, ali ne smijemo zaboraviti da se u sve daljim dijelovima probavne cijevi nalazi sve više i više bakterija koje je se jednostavno "jako vesele" nadolazećem šećeru. Mliječni šećer potiče povećani rast bakterija u probavnoj cijevi i fermentacijske procese šećera. Fermentacija stvara jako puno plinova i ostalih dodatnih produkata koji difundiraju u krv i uzrokuju simptome koje smo već prije opisali. Dugogodišnje izlaganje ovom "bakterijskom veselju u probavnom sustavu" izaziva kronična oboljenja, a svaki dan prolazi u polagano većim mučninama i bolovima nakon konzumacije produkata sa mliječnim šećerom.

KAKO DIJAGNOSTICIRATI INTOLERANCIJU LAKTOZE?  Neki ljudi imaju mutaciju u genu koji kodira enzim laktozu zbog koje laktoza nema snagu cijepanja mliječnog šećera koju bi inaće trebala posjedovati. Tako na usta uzet mliječni šećer nastavlja put probavnim sustavom. Mutacije se nalaze kao "potpis" u svakoj stanici našeg tijela i mogu se dokazati specijalnim genetskim metodama.

Ovaj test treba napraviti samo jednom u životu, a nakon dobivenih rezultata slijedi savjetovanje s našim stručnim timom koji će vas informirati o načinu i vrsti konzumacije mliječnih proizvoda da bi ste izbjegli neugodne simptome.

MATERIJAL ZA TESTIRANJE: ca. 1 mL EDTA krvi

VRIJEME ČEKANJA NA NALAZ: 1-2 dana

Cijena genetskog testiranja: 200 KM (800 HRK)

Promotivna cijena do 31.08.2018.: 90 KM

HLA-B27
HLA-B27 je humani leukocitni antigen B27 koji pridonosi disfunkciji imunološkog sustava. Testiranje "na" HLA-B27 podrazumijeva genetički test za otkrivanje nositelja tog proteina koji je odgovoran za okidanje autoimunih bolesti kao što su reumatoidni artritis i reaktivni artritis, ali se najčešće povezuje sa ANKILOZIRAJUĆIM SPONDILITISOM (AS).

Uglavnom, većina HLA proteina je odgovorna za zaštitu organizma, dok HLA-B27 radi upravo suprotno.

ŠTO JE ANKILOZIRAJUĆI SPONDILITIS (AS)?

Kronični tip upale zglobova koji počinje u donjem dijelu kralježnice. Ukočenost i bol progresijom bolesti raste u smjeru vrata te u visokom stupnju bolesti dovodi do spajanja kralježaka što dovodi do smanjene pokretljivosti u leđima.

Trenutačno ne postoji lijek za AS, već se terapija svodi na smanjivanje simptoma bolesti s nesteroidnim anti-inflamatornim lijekovima.

KADA SE TESTIRATI?

Kod prisutnosti sljedećih simptoma:

bol u zglobovima

ukočenost ili otečenost u kralježničkim zglobovima, vratu ili prsima

ŠTO ZNAČI POZITIVAN NALAZ?

Iako ste nositelji HLA-B27 to ne znači nužno i razvoj autoimune bolesti. Uz pozitivan genetski test, potrebno je napraviti daljnju obradu kod kliničkog imunologa i reumatologa.

KOJA JE VRIJEDNOST GENETSKE DIJAGNOSTIKE?

Ako imate već potvrđenu autoimunu bolest, saznanje o nositeljstvu HLA-B27 vam nudi odgovor o uspješnosti terapije vaše bolesti. Ako HLA-B27 nije prisutan, vaš organizam bolje reagira na terapiju.

NOSITELJSTVO JE NASLJEDNO!

Ako ste HLA-B27 pozitivni, postoji mogućnost da su vaši potomci također nositelji te se u tom slučaju preporučuje se pridavanje važnosti ranim simptomima razvoja autoimunih bolesti.

MATERIJAL ZA TESTIRANJE: ca. 1 mL EDTA krvi

VRIJEME ČEKANJA NA NALAZ: 1-2 dana

Cijena genetskog testiranja: 200 KM (800 HRK)

Promotivna cijena do 31.08.2018.: 90 KM

GLAVNA SURADNICA LABORATORIJA
dr. sc. VALERIJA VOJVODA, inžinjer molekularne biologije

Dr. V. Vojvoda je iskusan stručnjak s internacionalnim iskustvom rada u području molekularne dijagnostike i imunologije. Dr. Vojvoda je završila molekularnu biologiju na PMF-u Sveučilišta u Zagrebu gdje je stekla i titulu doktora znanosti

GENETSKA TESTIRANJA U MOSTARU
Zašto je cijena tako "prihvatljiva"?

Naša ustanova zaista posjeduje tehnologije za izolaciju humane DNA i tehnološki i prostorno je opremljena za provedbu testova koje ima u ponudi za razliku od mnogih drugih zdravstvenih ustanova u BiH i Hrvatskoj koji imaju ugovore za genetske testove sa laboratorijima u Njemačkoj ili Švicarskoj i ovise o cijenama koje diktiraju vanjski laboratoriji.